Güncel

Hamilelik çatlakları

Hamilelik sonrası deri çatlakları

Deri vücudun en büyük organıdır ve gerektiğinde genişleme ve büzülme konusunda olağanüstü bir yeteneğe sahiptir.
Deri güçlü ve esnektir, ancak çok fazla veya çok hızlı esnetilirse destek dokuları zarar görebilir.
Derinin bu hızlı genişlemesi çatlaklara neden olabilir. Kadınların yüzde 90’ına kadarı hamilelik sırasında çatlaklar gelişir. Bununla birlikte, çatlaklar neredeyse her yaştan ve cilt tipinden insanları etkileyebilir.
Genellikle önemli kilo alımı, ergenlik ve aşırı kas geliştirme gibi dönemlerinde ortaya çıkarlar.
Çatlaklar nelerdir?
Çatlaklar, cildin bağ dokusunun gerilmesinden kaynaklanan çizgiler veya bantlardır.
Orta deri tabakası çok hızlı gerildiğinde, kolajen liflerinin bir kısmı kopabilir.
Bu, altta yatan kan damarlarının görünmesini sağlar ve arkasında kırmızı veya morumsu görünüm bırakır. Zamanla, kan damarları iyileştikçe beyaz veya gümüş rengine dönüşürler. Bu görünüm genellikle tamamen kaybolmaz.
Çatlaklar fiziksel olarak acı verici değildir ancak kişinin kendine olan güvenini ve öz güvenini etkileyebilir. Ağır vakalarda şekil bozucu olabilirler.
Ne yazık ki, onları tamamen ortadan kaldıran hiçbir tedavi gösterilmemiştir. Bununla birlikte, çatlakları tedavi etmenin yeni yolları ortaya çıkıyor ve bunlardan bazıları umut verici olabilir.

Risk faktörleri
Bazı insanların çatlaklara sahip olmasının ve neden olduğu belirsizliğini koruyor. Bazı insanlar, genetik veya belirli hormon seviyeleri nedeniyle çatlaklara daha yatkın olabilir.
Yapılan bir araştırma, daha genç yaşta hamile olan kadınların, daha daha fazla kiloalma eğiliminde olduğunu ve bu nedenle daha belirgin çatlaklar geliştirdiği ileri sürülmektedir.
Ancak bu faktörler tek başına çatlakların ortaya çıkacağını göstermez.
Vücuttaki daha yüksek steroid hormon seviyeleri, bazı durumlarda rol oynuyor gibi görünmektedir.
Cushing hastalığı olan kişilerde, bu rahatsızlığı olmayanlara göre daha sık çatlaklar oluşma eğilimindedir.
Benzer şekilde, steroid ilaçlar alan veya topikal steroid kremler kullanan kişilerde çatlaklar oluşma olasılığı daha yüksektir.
Bunun nedeni, steroid hormonlarının ciltteki kolajeni zayıflatarak kopma olasılığını artırması olabilir.
Genetik de çatlak gelişiminde rol oynar. Bazı cilt tipleri, diğerlerine göre çatlaklara daha yatkındır.

Çatlaklar için tedaviler
Plastik cerrahlar ve dermatologlar aracılığıyla sağlanan tedaviler, çatlakların görünümünü azaltmak için bir miktar umut sunar.
Herkes için işe yarayan bir çözüm gösterilmemiştir, ancak birçok kişi aşağıdaki tedavilerin bazılarıyla başarıya ulaşmaktadır.

Retin-A
Tretinoinin (retinoik asit) işe yaradığını doğrulamak için çok az kanıt var, yüzde 0.1 tretinoin kremi içeren bir kremin erken dönemdeki çatlakları azaltmaya yardımcı olduğu ileri sürülmektedir.
Tretinoin, kızarıklık ve soyulma gibi yan etkilere neden olabilir. Hamile veya emziren kadınlar bu ilacı kullanmamalıdır.
Tretinoin cildin üst tabakasına nüfuz edebilir ve kolajeni yeniden oluşturabilir, bu da bazı insanlar için çatlakları nasıl iyileştirdiğini açıklar.
Yeni oluşan çatlaklarda kullanıldığında faydaları en güçlü gibi görünmektedir, bu nedenle insanlar mümkün olduğunca erken tedavi almalıdır.
İzler beyaza veya gümüşe döndüğünde, tretinoin faydalı olmayabilir.

Lazer tedavisi
Lazer tedavisi, görünümünü azaltmada etkili gibi görünen en yeni tedavilerinden biridir.
Pulse dye lazerleri çatlakların görünümünü iyileştirebilir ve zamanla kolajen üretimini artırabilir.
Bir plastik, kozmetik veya cilt cerrahı bu prosedürleri gerçekleştirebilir.
Amerikan Dermatolojik Cerrahi Derneği çatlakların görünümünü önemli ölçüde iyileştirmenin yolları olarak lazer tedavisini önermektedir.
Bir kişinin çatlaklarında yüzde 20 ila 60’lık bir iyileşme görmek için çok sayıda lazer uygulamasına ihtiyacı olabilir.

Ultrason ile trombosit açısından zengin plazma (PRP)
Trombositten zengin plazma (PRP) tedavisi, cildi canlandırmanın ve kollajen üretimini artırmanın bir yolu olarak popülerlik kazanmıştır. PRP tedavisi, işlemden hemen önce kişinin kendi kanından alınan trombositten zengin plazmayı kullanır.
Journal of Cosmetic and Laser Therapy’de yapılan bir araştırma, bir ultrason cihazıyla birlikte PRP tedavisinin çatlakları azaltmak için iyi bir tedavi olabileceğini ileri sürülmüştür.
Katılımcıların yüzde 70’inden fazlası görünümlerinde “iyi” veya “çok iyi” gelişme olduğunu iddia edilmektedir.

Estetik Cerrahi (Karın germe)
Karın germe, uyluk germe ve diğer benzer prosedürler, fazla deriyi çıkararak ve kalan deri ve dokuyu sıkılaştırarak işlev görür.
Kilo kaybı veya hamilelik nedeniyle cildi sarkan kişilere bu prosedürleri yaptırmasını önerebilir.
Amerikan Plastik Cerrahlar Derneği’ne göre bu ameliyat için ideal aday:
normal kilosuna gelmiş yada yaklaşmış olmak
sigara içmiyor olmak gereklidir.
Karın germe ile çatlaklarda büyük oranda kurtulunur ve deri gerginleşir.

Kremler ve Yağlar
Mağaza raflarındaki bazı kremler, yağlar ve diğer topikal cilt ürünleri, çatlakları önlediğini veya azalttığını iddia edilmektedir.
Popüler içerikler arasında kakao yağı, zeytinyağı ve badem yağı bulunur.
Bu tip ürünlerin çatlakları tedavi etmeye yardımcı olduğu kanıtlanmamıştır.
Nemlendirici ve kremlerin ulaşamadığı derinin derin dermal tabakasında çatlaklar oluşur.
Yapılan klinik çalışmalarda özet olrak, topikal cilt bakım ürünleriyle çatlakları önlemenin başarılı olmadığını bildirilmiştir.

Ayrıca izler oluştuktan sonra nemlendirici veya krem ​​sürmek de görünüm üzerinde bir etkiye sahip değildir.
Cildinizi içten ve dıştan nemlendirin. yani deriyi nemlendirmek ve yeterli kadar günlük sıvı ihtiyacını karşılamak işe yarayacaktır.
Uygun güneş koruması kullanın
Güneş kremi tek başına çatlakları önleyemez, ancak genel olarak cildin genel sağlığını ve görünümünü iyileştirir.
Güneşe maruz kalma, mevcut yara ve izleri daha belirgin hale getirebilir. Aynı zamanda cilt kanseri riskini önemli ölçüde artırır. Güneşin altındayken etkili bir güneş kremi kullanılması işe yarayacaktır.
Buna ek olarak, güneşe maruz kalma cildin kolajen liflerini parçalayarak kişiyi daha fazla çatlak riski altına sokabilir.
Cildi nemli tutun
Banyodan hemen sonra cilt hala nemliyken bir nemlendirici kullanmak, ürünlerin daha iyi nüfuz etmesine ve cildin yumuşak ve esnek kalmasına yardımcı olabilir. Hamile kadınlar, göbek çevresindeki hızla genişleyen cildin kaşınma eğiliminde olduğunu görebilir ve nemlendiriciler genellikle biraz rahatlama sağlar.
Sağlıklı bir yaşam tarzı izleyin
Çatlakları tamamen önlemek mümkün değildir, ancak sağlıklı bir yaşam tarzı, çatlakların gelişme riskini azaltabilir.
Bol su içmek, çeşitli besleyici yiyecekler yemek ve düzenli egzersiz yapmak kilonuzu dengede tutabilir ve genel olarak sağlığı iyileştirebilir.
Ani kilo alıp vermekten kaçının
Hızlı kilo değişimlerinden kaçınmak ve hamilelik sırasında sağlıklı ve kademeli kilo almaya çalışmak da yardımcı olur.
Çatlaklar şiddetliyse veya bir kişinin psikolojik sağlığını etkiliyorsa, tedavi seçenekleri mevcuttur.
İnsanlar, olası çözümleri ve görünüşlerini azaltmanın yollarını öğrenmek için çatlakları tedavi etmede uzmanlaşmış bir doktora görünebilirler.

Prof Dr Mustafa Tercan

İlk öğreniminden sonra Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesini 1989 yılında tamamladı.

1996 yılında uzman oldu.

Çeşitli üniversitelerde öğretim üyesi olarak çalıştıktan sonra 2002 yılında doçent oldu.
2011 yılında profesör oldu.

Değişik zamanlarda yurt dışında (Queen Marry University Hospital-London) çalışmalarda bulundu.

tavsiye edilen

× Mesaj Gönder